Afgelopen zondag was er weer eens onvoldoende wind om te gaan vliegeren, daarom heb ik mijn vrije tijd maar doorgebracht met “virtueel vliegeren”. Nou kun je natuurlijk aan veel dingen denken bij deze kreet, maar met virtueel vliegeren bedoel ik het achter de computer via Internet over de wereld vliegeren op zoek naar informatie over vliegers. Ik neem aan dat iedereen wel van Internet heeft gehoord, dus daarover zal ik verder niet uitweiden.

Caption

Virtueel vliegeren is een geduldwerkje, omdat er vaak een heleboel rotzooi op Internet staat. Zo vond ik de afgelopen maanden onder andere eindeloos veel foto’s van vergane festivals, foto’s van gekochte vliegers, foto’s van eigengemaakte bekende modellen, foto’s van… ik had niet gedacht dat de mensheid zo in onoriginele herhalingen kan verzanden. Maar zo nu en dan vindt je pagina’s met meer originele inhoud, zoals een grappige, maar vrij omvangrijke, vlieger-screensaver (Windows 3.1x) en een paar hulpbestanden (Windows 95) om de cursor van je computer in een vliegertje te veranderen.

Maar de pagina’s waar ik voor ga tijdens virtueel vliegeren zijn die met bouwplannen voor vliegers. Zo kwam ik zondag op een pagina de bouwbeschrijving van de “Square Incher” MicroKite tegen. De bouwtekening van deze vlieger is hiernaast weergegeven, en geïnteresseerden kunnen een vrij uitgebreide (Engelstalige) bouwbeschrijving hier (link niet meer beschikbaar) vinden. Maar ook bouwtekeningen en -beschrijvingen van minder bekende vliegers en allerlei lijnversieringen zijn te vinden; een goed startpunt voor hiervoor is Peter Peters’ Internetpagina.

Een negatief bijverschijnsel van virtueel vliegeren is dat ik de laatste tijd meer virtueel vlieger dan dat ik daadwerkelijk met vliegerlijn in mijn handen in de wind omhoog sta te kijken. Ik had zelfs achter de computer even het slechte idee om een virtueel vliegerfestival te organiseren… een nieuwe plek voor plaatjes van vergane festivals, gekochte vliegers, eigengemaakte bekende modellen, en dergelijke. Nog even en ik heb alleen maar een virtueel leven, dus vandaag ga ik op zoek naar een winderig plekje en ga een paar uur omhoog staan staren naar mijn eigen creaties.

20/09/1997 (Verschenen in Vlieger 02/2)

