Het idee om een A4-competitie te opperen lag al enige jaren in mijn computerarchief virtueel stof te vergaren. Het enige dat er op “papier” stond was de titel en de opmerking ‘competitie om zo lang mogelijk een vel A4 in de lucht te houden’. Ik weet dat het idee niet van mezelf is, maar tijdens een discussie met een vliegerbouwer (Otto Vossen?) is blijven hangen.

‘competitie om zo lang mogelijk een vel A4 in de lucht te houden’

Recentelijk struikelde ik echter over een boekje dat de A4-competitie weer in het voetlicht bracht. Beth Matthews (Australië) heeft in 1987 een klein boekje geschreven genaamd ‘KITE-FOLDS’, waarin elf verschillende vliegers worden vermeld uit een enkel vel A4-papier (en wat lijn of nietjes) gemaakt. Wat te denken van exotische namen als de Flutterby, Fansail Bat en Tadpole?

Wellicht ben ik te lang weg, maar ik heb nog nooit gehoord van dergelijke competities in Nederland. Maar in diverse landen kom ik ze regelmatig tegen. Tijdens het Festival of the Winds (Australië) word een krantenvliegercompetitie gehouden; en in Indonesië worden de inzendingen voor mooist versierde vliegers (1000!) aan een lijn geregen en als trein opgelaten. Zeker weten dat een kranten- of A4-vliegercompetitie open voor iedereen de toeschouwers van een vliegerfestival meer aanspreekt dan menig geavanceerd vliegerballet.

Wie durft zich in Nederland op te werpen als organisator van zo’n evenement, of wie doet dat al? Wie wil er inspiratie opdoen in het maken van A4-vliegers, of wil een leuk ontwerp hebben voor een competitie? Stuur me een e-mail en ik probeer je een kopie van bovengenoemde boekje te bezorgen.

(Verschenen in Vlieger 99/1)

