Caption

Vrijwel iedereen kent het gezegde ‘geld hoort te rollen’ wel, al kan ik me de laatste keer dat iemand dit gezegde gebruikte niet herinneren. Nou kan het aan mijn verstrooide geest liggen, maar in een tijd van plastic en papiergeld is het vrij logisch dat zo’n gezegde uit gebruik raakt. Het lijkt me dus tijd voor alternatieven op dit gezegde, en ik meen dat ik een leuk alternatief heb gevonden: geld hoort te vlieg-(er)en. En dat zal ik maar meteen bewijzen.

In Indonesië vindt je nog versgeperste bankbiljetten van 100, 500 en 1000 Roepiah, respectievelijk zo’n anderhalf, zeven en een half, en vijftien cent waard. Daarnaast is er een levende handel in oude, waarschijnlijk vaak valse, bankbiljetten. Op een dag bedacht ik me dat het best wel leuk is om een vliegertje van zo’n bankbiljetje te maken. Ik ben dezelfde dag direct aan de slag gegaan met het idee en heb een proefexemplaar gemaakt. Dat ding vloog zo goed dat ik besloten heb om er een hele serie van te maken. Bij een bezoek in Nederland bleken de vliegertjes uitermate in trek bij vliegervrienden, dus lijkt me een bouwbeschrijving wel gepast.

Caption

Het bouwen van een geldvlieger is bewust simpel gehouden omdat formaten van bankbiljetten vaak verschillen. De geldvlieger is afgekeken van de A4-vouwvlieger; vouw het papiergeld dubbel en de vouw een scheve kiel. Plak een bamboe spreider achter op de vlieger en bepaal het toompunt. De staarten heb ik enkele malen gemaakt van aan reepjes geknipte biljetten, maar dat wordt door de lokale bevolking niet echt gewaardeerd. Door gebruik te maken van een crêpepapier staart kun je nog betogen dat het geld na demontage weer gebruikt kan worden.

De vraag is alleen hoe lang papiergeld stand zal houden in de ver-plastic-ing van de Nederlandse samenleving. Het maakt meer en meer plaats voor plastic geld als creditcard, bankpas, en chipknip. En dit plastic geld lijkt me te zwaar om een vlieger van te maken. Maar wellicht is er een andere windsport met dit soort geld te bedenken. Wat te denken van chipknip-flippen… of beter nog: creditcard-werpen, om de vrouw af te leren er zoveel geld mee uit te geven ;-}!

22/07/1998 (Verschenen in Vlieger 00/4)

