Caption

Tijdens het beklimmen van de vulkaan Merapi op Midden-Java verklaarde een medeklimster me voor gek dat ik liep te zeulen met mijn Vluis, een verkleinde versie van de Kees Buurman’s vierlijns-vleermuis. Op dat moment kon ik haar alleen maar vuil aankijken, aangezien ik de onhandige lengte van de stokken zelf ook vervloekte. Tijdens de klim heb ik me dan ook voorgenomen de ligger zo te delen dat het geheel tenminste in mijn rugzak past.

Pas op de top kon ik de vrouw van repliek dienen toen ik de vliegerzak opentrok, mededeelde dat ik niet zo gek was als ze wel dacht en in het donkere uurtje voor zonsopgang me uitleefde met mijn vlieger. Op dat moment was al het leed van de beklimming vergeten, en was ik wat blij dat me de moeite had genomen mijn vlieger mee te zeulen. En het enige wat de vrouw kon doen was verkleumd toekijken hoe ik me vermaakte met de Vluis.

Weer thuis van de beklimming nam ik toch tijd voor enige bezinning. Het aanpassen van de ligger van de Vluis betekent de aanschaf van nieuwe stokken. Aan de andere kant levert het meenemen van een of meerder vliegers ook onverwachte voordelen. Afgezien van het vliegerplezier, blijkt het een goede manier te zijn om mensen te ontmoeten. Zo heb ik een plaatselijke schoonheid warm gehouden door mijn Siegers Parakite als deken te gebruiken tijdens een steenkoude regenbui vlak voor zonsopgang. Maar al met al ben je toch niet helemaal normaal als je acht tot tien uur loopt te zeulen met een stel vliegers om wellicht een uurtje te kunnen vliegeren op de kraterrand van een vulkaan.

Caption

De bezinning leverde me ook een andere kijk op mijn vrienden op. Zo heb ik een jaar geleden een vliegeraar voor gek verklaard dat hij een Trilobite van Peter Lynn had aangeschaft (sorry Kurt). En dat terwijl ik zelf wel interesse heb in een kleine Gekko van dezelfde man en net een luchtzak in de vorm van een koe heb aangeschaft. Voor de laatste heb ik nog de smoes dat het bij de Vliegerende Hollander past, maar de Gekko? Er blijft dan maar één conclusie over: ik ben niet gek, ik ben een vlieger(gek).

02/08/1998 (Verschenen in Vlieger 00/1)

