Het gebeurt niet vaak, maar zo nu en dan kom je mensen tegen die je leven op een aangename manier veranderen. Één van die mensen op vliegergebied is Tomoshi H Takahara uit Japan. Ik leerde hem kennen op het International Kite Festival ’97 in Jakarta, Indonesië. Hij vloog daar een paar vliegers van Icarex doek, waardoor mijn interesse voor dit doek is gewekt. Maar indrukwekkender waren zijn rare tropenhoed en shirtje van zijn eigen Mad Hatter’s Kite Club.

Mad Hatter Kite

Naar aanleiding van die naam kwam ik op het idee om een hoge goochelaarshoed te gebruiken als basis voor een vlieger. Basismaterial is zwart Icarex voor deksel en rand, en rood, wit en blauwe banen voor de staande rand. De maten van de hoed zijn aangepast om een groter vliegend oppervlak te creëren; de hoogte is 40 cm, de rand heeft een diameter van 60 cm en een gat (voor je hoofd) van 20 cm diameter en het deksel is 40 cm in diameter. Van de resten Icarex heb ik een eenvoudige franjestaart gemaakt, en in ere van de inspirator heb dit vliegerontwerp de Mad Hatter’s High Hat genoemd.

In principe kan de Mad Hatter High Hat door middel van kleine ingrepen zowel aan deksel als rand getoomd worden, maar voor mij heeft de eerste optie de voorkeur. Dit biedt me de mogelijkheid om tzt een opblaasbare konijnenkop in de hoofdopening van de vlieger aan te brengen die door de luchtdruk opgeblazen kan worden. Ondertussen heeft de vlieger zijn eerste kleine prijsje al in de wacht gesleept, de prijs voor de meest extravagante hoed van de Bogor Pub Night, maar ik weet niet zeker of ik daar trots op kan zijn. Ook staat er een simpeler vervolgontwerp op stapel: een heksenhoed.

Maar natuurlijk zijn er ook nog andere kledingstukken die kunnen vliegen. Een voor de hand liggend idee, en heel simpel te bouwen, is een stropdasvlieger; een stuk vliegerdoek in de vorm van een stropdas met een Eddy-stokkenstelsel erachter. Maar ook een (4-lijns) vlinderdasvliegertje zou moeten kunnen vliegen, hoewel het op ware grootte waarschijnlijk nauwelijks te besturen valt. En ook een patroon van een (korte) knoopbroek/broekrok kan worden uitgewerkt tot twee identieke vliegers verbonden met klittenband. Mensen met interesse voor een vliegerkledinglijn kunnen dus hard aan het werk.

02/08/1998 (Verschenen in Vlieger 02/6)

