Ik vermoed dat vrijwel iedere vliegeraar er minstens één in zijn bezit heeft, een vergeten vlieger. Vergeten vliegers zijn vliegers die enkele keren hebben gevlogen en daarna door de “gearchiveerd” zijn, doordat de eigenaar de voorkeur geeft aan andere vliegers. Zelf heb ik twee vergeten vliegers, een Sultan waarvan een stok vervangen moet worden en een zelfgemaakte Flexifoil die met pensioen is.

Vergeten vlieger

Tijdens een opruimbeurt vroeg ik me eens af wat te doen met mijn vergeten vliegers. Gewoonweg stof laten vergaren is een beetje zonde, en zomaar weg geven staat me ook niet echt aan. Aan de andere kant zou ik wel een originele Revolution willen hebben, maar vind ik een nieuwe nogal prijzig. Een soort van ruilhandel zou dus uitkomst bieden.

Iets dergelijks gebeurt één maal per jaar al op beperkte schaal tijdens de Dutch Kite Exchange, maar een ruilhandel op verenigingsniveau heeft volgens mij meer potentieel. Wat te denken, bijvoorbeeld, van het in bruikleen geven van vergeten vliegers? Een vereniging krijgt zo een leuke collectie vliegermateriaal waar (nieuwe) leden een weekend mee kunnen testvliegeren of tegen een zacht prijsje kunnen kopen.

Over de uitvoerbaarheid van het idee in Nederland heb ik zo mijn twijfels. De sterke individualistische instelling van de Nederlander zet het geheel aardig op losse schroeven, en er zullen daarom duidelijke voordelen voor de mensen moeten zijn. Ik denk dat ik eerst de groepsgeoriënteerde Indonesiërs zal benaderen of die warmlopen voor zo’n idee.

22/11/1998 (Verschenen in Vlieger 99/5)

