Met nogal gemengde gevoelens las ik het stukje “Turbulent” van Bert Jansen in VLIEGER 99/1, en vraag me af of het afgelopen vliegerjaar niet al te negatief word afgeschilderd. Afgezien van STACK NL en moeizame contacten met een Belg zijn er vast wel positieve gebeurtenissen in stuntvliegerend Nederland. Als Bert het reilen en zeilen rond zijn redactionele activiteiten inderdaad zo zwart inziet is het wellicht tijd om te stoppen met het schrijven voor VLIEGER.

Wat betreft STACK Nederland/Duitsland zit er weinig opbouwende kritiek in het stukje. Na het lezen van Bert’s commentaar zou ik me wel drie keer bedenken voordat ik me aan STACK NL zou willen wagen en dat lijkt me nou niet de bedoeling van VLIEGER. Op z’n minst zou Bert kunnen komen met suggesties. Zelf ben ik namelijk van mening dat STACK NL makkelijk kan. Het enige dat nodig is, is een professionele organisator die zijn tijd niet “verdoet” met stuntvliegeren.

De beschuldiging dat Bert nooit een competitie heeft gewonnen slaat natuurlijk nergens op. Maar zo’n beschuldiging mag niet resulteren in een grimlach, het zou moeten leiden tot een daverende lachaanval. Regelmatig schrijven in VLIEGER betekent jezelf blootstellen aan commentaar op nationaal niveau. En het is nou eenmaal makkelijker om te bekritiseren dan lof uit te spreken over de schrijvers. Het is daarom aan ons schrijvers om gracieus met dergelijke kritiek om te gaan. Je kunt jonge honden moeilijk verwijten dat ze blaffen naar alles wat boven het gras uitsteekt.

Ook het commentaar dat Bert geeft op onze zuiderbuur die de Airshield heeft uitgevonden lijkt nogal op het uithangen van de vuile was van VLIEGER. Goed, de man heeft nogal wat onduidelijke uitspraken, en ik zit ook nog steeds te wachten op antwoord op veel vragen in zijn richting. Maar om een briefschrijver zo ongenuanceerd in VLIEGER te behandelen, zonder duidelijk beeld van de achterliggende gebeurtenissen, zal veel lezers ervan weerhouden om te reageren.

Ik heb veel betere artikelen van Bert Jansen gezien in de afgelopen jaren en hoop dat het gewraakte artikeltje slechts het afblazen van stoom is geweest. En wellicht kan de redactie van VLIEGER meer sturend optreden in dit soort gevallen.

14/01/1999

