Caption

Één van de grootste verschillen tussen Aziatische en Westerse vliegerfestivals is de vliegerdrift van de toeschouwers. In tegenstelling tot westerse festivals, waar toeschouwers vrijwel alleen komen kijken, word er op Aziatische vliegerfeesten lustig geëxperimenteerd met pasgekochte vliegers. En doordat lokaal gemaakte vliegers vaak beter zijn afgestemd op de lokale wind vliegen ze vaak beter dan de professionele vliegers op het festivalterrein. Zodoende staat er een feestelijke rand, “zwart” van vliegers, om het vliegerterrein heen.

Waar zit ‘m dat verschil in vliegerdrift in? Zeker, de vliegers zijn in Azië meestal een stuk goedkoper dan in het westen, maar daarentegen licht de koopkracht ook drastisch lager. En op veel festivals verkopen de westerse modellen als OKD en Delta vaak net zo goed, terwijl ze vaak 10-20 maal zo duur zijn. Het lijkt er dus op dat Aziaten een groter deel van hun inkomen uitgeven aan vliegers dan westerlingen. Kortom, prijsverschil is geen oorzaak van het mentaliteitsverschil.

Caption

Mogelijk dat er op westerse vliegerfeesten te weinig gelegenheid is voor de vliegerdriften van de toeschouwers? Waar er op Aziatische feesten ruimte is voor toeschouwers om te vliegeren, beperken westerse festivals zich veelal tot een smalle strook kijkgelegenheid. Maar waarschijnlijk is het feit dat vliegeren in het westen de kinderschoenen nog niet is ontgroeid de hoofdoorzaak van het mentaliteitsverschil. Terwijl vliegeren in Aziatische landen is uitgegroeid tot topsport en kunstvorm, wordt je in het westen vol mededogen aangekeken als je “toegeeft” dat je de vliegert.

Ondanks het feit dat er gebruik word gemaakt van hightech ontwerpen en de modernste materialen, ziet de westerse mens het vliegeren als kinderlijk tijdverdrijf.. De echte uitdaging voor de westerse vliegerwereld licht dan ook niet in het ontwerpen van de mooiste, grootste, snelste, of nieuwste vlieger maar in het verheffen van de vlieger tot sport en kunst. En daar hebben we ten opzichte van Azië een achterstand van “slechts” enkele honderden jaren, een flinke uitdaging om deze onderontwikkeling in te halen!

04/06/1999 (Verschenen in Vlieger 00/4)

Advertenties