Caption

Als ik een woord moest kiezen om het afgelopen jaar in Indonesië te kenmerken, kies ik direct ‘reformatie’. Dit woord is op z’n minst een stopwoord geworden, maar is welhaast een geloof op zich; het word gebruikt in de politiek (de val van een president), economie (crisis), en op sociaal niveau (aanklacht tegen Collusie, Corruptie en Nepotisme). Maar het lijkt welhaast of er in de vliegerwereld een zelfde reformatie plaats heeft.

Mijn verblijf in Bogor was, op vliegergebied, al gauw uitermate saai geworden. Over het algemeen verkoopt iedereen kopieën van de welbekende Indonesische vechtvlieger. Daarnaast is een goedkope toeristenvlieger verkrijgbaar, een fantasieloze vlieger met afbeelding van superman, vogel of vlinder. De variatie in de vliegerwereld bleef beperkt tot verschillende afbeeldingen die van tijd tot tijd massaal op twee verschillende vliegers verschenen.

Maar in het afgelopen vliegerseizoen struikelde ik haast over nieuwe vliegerverkopers, met radicaal nieuwe ideeën. Het hele concept van lichte en goedkope vliegers wordt door deze generatie vliegermakers aan de laars gelapt. De verkoper voor mijn kantoor maakt in een of twee dagen de meest bizarre ontwerpen. Zo heb ik bij hem de een omgekeerde hartvorm en een variatie op de Maleisische Wau gekocht. Op zich niet echt spectaculaire vliegers, maar spectaculair innovatief voor Indonesische begrippen.

Helaas zijn de meeste vliegerstalletjes van tijdelijke aard, en verdwijnen zodra de regentijd begint. Maar ook door de permanente vliegerverenigingen over Indonesië wordt nagedacht over nieuwe ontwerpen. Tijdens het Jakarta Vliegerfestival van dit jaar was Coca Cola een van de belangrijkste sponsors, en de organiserende vereniging heeft een ingenieuze vlieger in de vorm van 330 cc flesjes ontworpen. Indien de trend van reformatie dan ook doorzet in Indonesië, zal het binnenkort meer spectaculaire vliegers voortbrengen.

18/10/1999 (Verschenen in Vlieger 00/3)

