Caption

De laatste tijd is er een reclame op de Indonesische televisie waarbij een wereldberoemd frisdrankenmerk gebruik maakt van een vlieger. In deze reclame kunnen een stel kinderen hun rood-witte vlieger niet op laten door gebrek aan wind. Één van de moeders besluit om ze, met behulp een glaasje roodbruine frisdrank, te leren hoe ze de wind op moeten roepen. Het glaasje prik doet verder niet ter zake, het interessante is dat de moeder fluit om de wind op te roepen!

Natuurlijk kende ik deze gewoonte van de Indonesiërs al langer, ik kan me nog goed de massale fluitconcerten op windarme dagen van vliegerfestivals herinneren. Maar pas bij het zien van de reclame bedacht ik me laatst pas dat fluiten voor wind waarschijnlijk onbekend is in Nederland. En dat terwijl het toch zo simpel is, je tuit je lippen en fluit herhaaldelijk twee tonen. Afhankelijk van toonvastheid en volume komt de wind dan binnen de kortste keren opzetten… of zou het glaasje prik van groter belang dan ik eerder deed vermoeden?

Wellicht is fluiten voor wind ook toepasbaar in Nederland? Probeer het eens op een windarme vliegerdag de komende zomer… baat het niet, dan schaad het ook niet. In ieder geval levert het een leuke volume- en klankvastheidcompetitie op tijdens de windstille uurtjes van de dag. Hoe mooi zou het zijn als al die strakke Nederlandse vliegeraars op een windarm festival, conform Indonesische gewoonten, massaal een fluitconcert ten gehore geven! En wellicht dat ze zelf voldoende wind voortbrengen om enkele vliegers de lucht in the krijgen ;-).

Natuurlijk krijg ik nu een hele batterij pessimisten over me heen met commentaar als “bijgeloof” en “wetenschappelijk ononderbouwd”. Voor die mensen gelijk een antwoord: bewijs maar dat het bijgeloof is. Ik heb hier in Indonesië diverse malen met eigen ogen dingen gezien die tot nu toe geen wetenschappelijke verklaring hebben. Wellicht dat fluiten voor wind daar ook onder valt? Probeer het eens op zo’n windarme vliegerdag… maar mocht het niet werken, ga dan eerst klagen bij de fabrikant van dat donkerbruine prik in de rood-witte verpakkingen.

07/01/2000 (Verschenen in Vlieger 00/2)

