Caption

Het overkomt iedere vliegeraar wel eens: een onverwachte windvlaag of harde landing eindigt in een gespleten of gebroken stok. Een nieuwe stok meestal makkelijk te regelen en meestal niet al te duur, maar wat te doen met de oude stok? Met name koolstofvezelstokken hebben de neiging om een eind in te splijten, dus een ongeluk betekent al gauw dat vijf tot tien centimeter koolstof weggegooid kan worden. Wel, in Indonesië heb ik een mogelijkheid gezien om gespleten koolstofvezel te hergebruiken.

Toen ik bij een Indonesische vliegerbouwer langs ging, zag ik tot mijn verbazing een aantal gespleten koolstofvezel-stokken apart in een houder staan. De meeste waren gedeeltelijk gespleten, maar er stonden er ook een stel tussen die over de volledige tweeëntachtig en een halve centimeter open lag. Gelukkig had ik op tijd door dat deze stokken hun originele lengte nog hadden, zodat ik hem niet de domme vraag stelde waarom hij dergelijk crash-materiaal niet weggooit. Maar een diplomatieke vraag naar het hoe en waarom bleef niet lang uit.

Caption

Als antwoord op deze vraag haalde de man een hele serie vrij kleine vliegertjes van rip-stop en koolstofvezel uit de kast. De (holle) koolstofstokken gebruikte hij op dezelfde manier als bamboestokken. Door de koolstofstokken te splijten maakt hij stokjes die lichter en stugger zijn dan de bamboe tegenhanger. Samen met het gebruik van lijm en restanten vliegerdoek, is hij zo in staat tegen lage bedragen toch vliegers van moderne materialen te maken.

Ik heb twee vliegers van de man gekocht als dank voor zijn uitleg, waarvan er één meestal in mijn agenda zit. Helaas is de staart aan de korte kant waardoor het ding nogal ongedurig is, en valt het haast uit elkaar door het vele gebruik. Maar het gemak van het kleine formaat maakt het voor alsnog één van mijn meest gebruikte vliegers.

02/08/1998 (Verschenen in Vlieger 00/2)

