Dit jaar was ik rond de verkiezingen even in Nederland, en heb daarom mijn “Mega-vlieger” meegebracht. Het leek me erg toepasselijk, Mega-vliegeren tijdens de verkiezingscampagne. Vol goede moed heb ik hem hoog in de lucht gezet, in de veronderstelling dat Partij 11 er wellicht nog plezier van zou hebben. Toen een agent me zei dat vliegeren in de stad niet toegestaan is, voelde ik me toch aardig teleurgesteld. De Nederlandse verkiezingscampagnes blijken ook drastisch te verschillen met Indonesië!

Mega-vlieger

Indonesiërs vieren opgewonden hun democratische rechten. Tijdens de campagnes organiseren politieke partijen iedere dag optochten of bijeenkomsten. Massaal stromen de mensen – in partijkleuren gehuld – toe om hun kampioenen aan te moedigen. Zelfs de veiligheidstroepen zijn gehuld in fluorescerende camouflagepakken van de juiste kleur! En de middenstand verkoopt talloze partij-souvenirs, zoals T-shirts, vliegers en wimpels. Liefkozend plakken ze “Mega” voor ieder attribuut van Megawati’s partij, vandaar de “Mega-vlieger”.

Bij Indonesië vergeleken zijn de Nederlandse verkiezingscampagnes erg saai! Nergens heb ik een daverende optocht of ludieke campagne gezien. Het straatbeeld word alleen opgeleukt met kartonnen smoelen van lijsttrekkers, en papieren slogans voor enkele ramen. Partijfestiviteiten ben ik niet tegengekomen, zelfs geen CDA-short, D66-das, PVDA-pet, of VVD-vlieger. Hoogtepunt van de campagnes was live centen tellen op nationale TV. Democratie is verzand tot een politieke ongesteldheid die – meestal – om de vier jaar toeslaat.

Verpakking versus inhoud, waar draait het om bij verkiezingen? De Nederlander kiest op grond van de inhoud, het partijprogramma, geholpen door overheid en internet. Plezier aan de verkiezingen is er niet bij. De Indonesiër gaat meer voor de verpakking, en kent geen partijprogramma’s of debatten. De kleine bijdrage – en het gratis T-shirtje – voor het bijwonen van een partijbijeenkomst is belangrijker. En als ik eerlijk ben: liever een leuke VVD-vlieger dan een droge debat over cijfers achter de komma!

10/02/2003 (Verschenen in Vlieger 03/3)

