Tijdens een autorit door Noord-Sumatra, had ik diverse malen UGO’s (Unidentified Gliding Objects) door de lucht zien zweven. Tijdens een stapvoets rijdende file, zweefde zo’n UGO enkele honderden meters langszij de auto. Daardoor had ik rustig de tijd het te bekijken en ontdekte dat het een zaad is dat zich via de wind verspreid. Het geheel kan het best omschreven worden als een afgeplatte zaad met twee, in drie dimensies, gekromde vleugels.

UGO

Tijdens een plaspauze kwamen we terecht bij een bosje waar een heleboel zaden rondzweefden. Vol verbazing heb ik daar een poos staan kijken naar de massa zwevende UGO’s. Aangezien de natuur vrijwel nooit iets precies symmetrisch maakt, had ieder zaad een eigen glijvlucht; enkelen dwarrelen als aangeschoten wild recht naar beneden, anderen maken een cirkelvormige vlucht en sommige hebben een statige, bijna eindeloze glijvlucht.

Het concept van deze zaden leek me interessant om te gebruiken bij het afwerpen van snoepjes. Door een vereenvoudigde papieren vleugel te maken en er een snoepje op te plakken, ontstaat een zwever waar kinderen achteraan kunnen rennen. In plaats van snoepjes op één plek, worden ze meer verspreid achtergelaten en kunnen de kinderen flink rennen. Daarom heb ik van papier een vleugel gemaakt met de dimensies van de UGO’s.

Het bleek een succesvol ontwerp te zijn! Mede door de gaten die ik her en der in de vleugels had geperforeerd, had iedere vleugel een eigen vlucht. Ik had me de moeite genomen om de voorrand van de vleugels overlappend vast te plakken, zodat die iets opstaat. Mocht het maken van deze ingewikkelde vorm teveel werk zijn, voldoet een simpele rechte vleugel ook! Snij van wat zwaarder A4-papier stroken van vijf tot tien centimeter en plak het snoepje ongeveer in het midden.

07/06/2003

