Al lang loop ik met het idee te spelen om wat te gaan doen met KAP. Helaas is het – tot nu toe – nooit tot daadwerkelijke ontwerpen gekomen. Maar laatst heb ik een snuisterijtje op de kop getikt dat KAP weer een stapje dichterbij brengt. Voor de baas moet ik regelmatig op stap door heel Zuidoost Azië, en kom ik een variatie aan gadgets tegen. Zo’n reisje bracht me naar Taipei, en daar vond ik een leuk speledingetje voor KAP-en, een kleine zender voor audio-video signaal.

Net geheel weegt nog geen 15 gram, en werkt op een 12 volt. De ontvanger is wat groter, maar werkt eveneens op 12 volt, en kan makkelijk op een autoaccu worden aangesloten. Mijn digitale camera kan direct worden aangesloten op de zender via de video-plug. En zo is mijn eenvoudige digitale camera met een simpele plug een video-zender geworden!

Eyetop

Helemaal Bond wordt het met de Eyetop (link), waarschijnlijk ’s wereld eerste video-zonnebril. Deze zonnebril komt met een LCD schermpje om in één ooghoek een video-signaal te kunnen volgen. De bril komt in diverse frames, en kan aangesloten worden aan een DVD/VCD/Video speler of bijna ieder ander gadget met een video-out poort. Hoogstwaarschijnlijk sluit het ook goed aan op de ontvanger die bij mijn zendertje hoort.

Over twee punten heb ik toch enige bezorgdheid: de legaliteit van het geheel… en de mogelijke gevolgen van een nieuwe afkorting! Ongetwijfeld zijn er in Nederland weer allerlei toestemmingen nodig om mijn apparaat te mogen gebruiken. Maar hier in Indonesië kan ik daar nog wel onderuit komen. En de stap van Kite Areal Photography naar Kite Areal Videography klinkt wel stoer. Maar ik wil niet door jan en alleman op het vliegerveld worden uitgescholden voor KAV-er!

31/10/2004

